Lulujen maastoretki elokuussa 28.-29.8.2019

Maastoretkelle lähti tänä vuonna 11 luonnontiedelinjan opiskelijaa biologian opettaja Anne Kalliomäen ja kemian opettaja Johanna Rantamäen johdolla. Retkemme alkoi aamuvarhain lukion parkkipaikalta, ja ensimmäisenä suuntasimme kohti Vatajankoskea, jossa ensimmäinen ryhmä otti vesinäytteen Karvianjoesta myöhempiä tutkimuksia varten. Toinen ryhmä otti näytteen Honkajoen jätevedenpuhdistamon jälkeen Karvianjoesta, minkä jälkeen suuntasimme kohti Honkajoki Oy:tä, joka on Suomen johtava eläinperäisten sivutuotteiden käsittelijä ja jalostaja.

Siellä meille kerrottiin, miten lihantuotannon yhteydessä syntyneistä orgaanisista sivutuotteista valmistetaan tuotteita eri teollisuudenaloille, kuten lannoite- ja polttoaineteollisuuteen. Halukkaat pääsivät tutustumaan myös siihen, miten näiden sivutuotteiden käsittely käytännössä tapahtuu teollisuushallin puolella. Tutustumiskierroksen jälkeen menimme Honkajoen lukiolle syömään ja siitä kolmas tutkijaryhmä suuntasi ottamaan vesinäytettä erään sillan alta sillä välin, kun muut menivät tekemään jäkäläkartoitusta honkajokelaiseen metsään. Jäkäläkartoituksen avulla selvitimme ilman laatua ja saasteiden vaikutuksia metsän puiden rungoilla kasvaviin jäkäliin.

Tämän jälkeen oli vuorossa tutustuminen Isojoen Sahaan. Perusteellisen esittelykierroksen aikana opimme paljon uutta metsäteollisuudesta ja siitä, miten puuta käsitellään erilaisia käyttötarkoituksia varten. Sen jälkeen ajoimme Isojoen Hanhikeitaan suolle, jossa rehtori Jukka-Tapio Laine johdatti meitä läpi paikoittain melko vaikeakulkuisen suon. Vaikka kesä oli ollut melko kuiva, onnistuivat muutamat silti kastelemaan itsensä suolla kulkiessaan. Suolla jokainen ryhmä otti turvenäytteen jatkotutkimuksia varten ja teki kasvillisuuskartoituksen sekä neljäs ryhmä otti oman vesinäytteensä.

Sää oli helteisen lämmin, mikä toi omat haasteensa suolla tarpomiseen.

Hyvin onnistuneen retken jälkeen paistoimme makkaraa ja maissia ja jatkoimme matkaa kohti Kangasjärven leirintäaluetta, jossa majoituimme muutaman hengen mökeissä seuraavaan aamuun asti. Illan kuluessa saunoimme, uimme ja nautimme pimenevästä syysillasta. Aamulla söimme hyvän aamupalan, siivosimme mökit ja lähdimme bongaamaan metsäpeuroja. Metsäpeura-aitauksen luona opas kertoi meille metsäpeurojen historiasta ja meneillään olevasta metsäpeurojen palauttamisprosessista Isojoen alueelle. Meillä kävi tuuri, sillä saimme nähdä hirvaan eli urospeuran, vaatimen eli naaraspeuran sekä vasan. Lähdimme vielä kiertämään peura-aitausta, mutta emme enää nähneet enempää peuroja. Se ei kuitenkaan haitannut, sillä saimme nauttia luonnosta ja sen rauhasta. Seuraavaksi jatkoimme kohti Lauhanvuoren näkötornia, jossa Johanna auttoi meitä mittaamaan putoamiskiihtyvyttä. Tulokset laskettuamme menimme syömään Honkajoen lukiolle, josta matkamme jatkui kohti kotia.