Lukiolaiset koulun penkiltä luontoon – vuosittainen teemaviikko

Savun haju tarttuu vaatteisiin. Puheensorina kantautuu korviin. Kankaanpään Yhteislyseon toisen vuoden opiskelijoita on kokoontunut Lauhanvuoren kansallispuistossa sijaitsevan Spitaalijärven rantaan paistamaan makkaraa. He ovat viettämässä teemaviikkoa, jonka merkeissä he tekevät omia tieteellisiä tutkimuksiaan metsän vaikutuksesta mielenterveyteen. 

Vuonna 2016 lukion uuteen opetussuunnitelmaan kirjattiin kohta teemaopinnoista, jonka mukaan kaikissa Suomen lukioissa opiskelijat tulisi vuosittain tutustuttaa eri tiedonaloja yhdistäviin opintoihin. Teemaviikkoa on kuitenkin vietetty Kankaanpäässä pari vuotta sitä aiemmin. 

Useampana vuonna ensimmäisen vuoden opiskelijat on perehdytetty robotiikkaan yhteistyössä Kankaanpään opiston kanssa, ja toisen vuoden opiskelijat puolestaan tutkivaan työskentelyyn teknologialla. Tänäkin vuonna kaava oli sama. Perjantaiaamuna 29.3. Kankaanpään Yhteislyseon ja Honkajoen lukion toisen vuoden opiskelijat aloittivat teemaviikkonsa Sevio-salissa. Rehtori Jukka-Tapio Laineen avauspuheenvuoron jälkeen ääneen pääsivät Geoparkin toiminnanjohtaja Terttu Hermansson sekä geologi Pasi Talvitie. 

Muun muassa 2A-luokan opiskelijoista Elina Hirviniitty, Roosa-Camilla Palojoki sekä Mira Annola tekivät tieteellistä tutkielmaa luontotaideterapiasta.

Geopark on ainutlaatuisten geologisten kohteiden kansainvälinen yhteisbrändi. Geopark on myös olennainen osa teemaviikkoa, sillä opiskelijoiden tuli suunnitella ja toteuttaa Lauhanvuori-Hämeenkangas Geopark –alueeseen liittyvä tieteellinen tutkielma tai esimerkiksi jopa uusi keksintö, joka esitettäisiin teemaviikon päätteeksi. Projekti viestii osaamista tieto- ja viestintäteknologiassa oppiainerajat ylittävällä työskentelyllä, mikä täyttäisi opetussuunnitelman vaativat teemaopinnot. Samalla opiskelijat saavat työskennellä valitsemansa oppiaineen parissa, mistä uskotaan olevan hyötyä muun muassa ylioppilaskirjoituksissa.

Toisen vuoden opiskelijoiden perjantaipäivä kului lähinnä Sevio-salissa istuen ja tietoa vastaanottaen, vaikka iltapäivästä päästiin jo aloittamaan eri ryhmien projekteja. Ryhmiä saapui heti maanantaiaamuna neuvomaan Susanna Mäkinen Turun yliopistosta kertoen luennollaan, miten tieteellistä tutkimusta olisi tarkoitus tehdä. Maanantaina myös osa ryhmistä lähti läheiselle Geopark-alueelle suorittamaan tieteellistä tutkielmaansa. 

Taideterapia luonnossa tyhjentää pään 2A-luokan opiskelijoiden Roosa-Camilla Palojoen, Mira Annolan, Sonja Harhalan ja Elina Hirviniityn tutkimusta kutsutaan toteamuksella Taideterapia luonnossa tyhjentää pään. Opiskelijat myöntävät naurahtaen, ettei heillä ollut tutkimuksen suhteen tarkkaa hypoteesia, vaan tutkimusta tehtiin avoimin mielin. Tutkimusta suoritettiin muun muassa maalailemalla ja piirtelemällä Lauhanvuoren kansallispuiston kauniissa maisemissa. Lopputulos oli nimensä mukainen: Taideterapia luonnossa tyhjentää pään. Opiskelijat pitävät teemaviikkoa hyödyllisenä
. Teemaviikko päättyi torstaina, kun toisen vuoden opiskelijat kokoontuivat vielä esittelemään aikaansaannoksiaan. Tutkimuksia oli monista eri aiheista monilla erilaisilla tavoilla toteutettuna, joten kaikki viettivät viikon varmasti mieluisen tekemisen parissa.

Teksti: Laura Vuori, 1B
Kuva: Mikael Leppämäki, 1B

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Abien suoretki

Itsenäisyyspäiväjuhla ja lukion 90-vuotisjuhlat 5.12.18

Lukiolaisia varuskunnassa