Opintoretki Berliiniin 20. - 23.4.2017

Torstai 20.4.2017
Lähdimme yöllä hieman ennen kello kolmea bussilla kohti Helsinki-Vantaan lentoasemaa. Matkalla tunnelma oli hyvin väsynyt ja hiljainen. Lentoasemalla olimme kuuden aikaan. Turvatarkastuksesta läpi päästyämme meillä oli hetki aikaa kierrellä kaupoissa ja lento lähti noin kahdeksalta. Kello oli paikallista aikaa vähän vaille yhdeksän, kun laskeuduimme Berliiniin. Ostimme lentoasemalta yhden vuorokauden julkisen liikenteen ryhmäliput. Menimme ensin vähän matkaa bussilla ja sitten vaihdoimme metroon. Veimme hotellimme tavarat säilöön ja lähdimme etsimään aamupalaa.

Syötyämme lähdimme kävelemään läheiselle bussipysäkille, josta oli tarkoitus nousta bussiin, jonka reitillä on monia nähtävyyksiä. Matkan aikana näimme mm. Fernsehturm-televisiotornin, Berliinin tuomiokirkon sekä entistä Itä-Berliiniä. Kierroksen päätyttyä kello olikin jo hieman yli kaksi ja saimme hotellihuoneet.

maailmankello.jpgHuonejaon ja pienen levähdyksen jälkeen lähdimme jokiristeilylle Spree-joelle, joka alkoi 17.15 ja kesti tunnin. Risteilyn jälkeen palasimme metrolla hotellille ja lähdimme heti etsimään sopivaa ruokapaikkaa. Se löytyikin melkein heti kadun toiselta puolelta. Syömisen jälkeen poikkesimme vielä läheiseen kauppaan ostamaan iltapalaa ja menimme hotellille.

tvtorni2.jpgPerjantai 21.4.2017
Aamulla tapasimme hotellin aulassa yhdeksän aikaan. Aamupalan osa haki kaupasta ja osa söi läheisessä kahvilassa. Päivän ensimmäinen kohde oli Alexanderplatzilla sijaitseva Fernsehturm-televisiotorni. Televisiotornissa oli upeat maisemat pitkälle Berliiniin.

portti2.jpgTelevisiotornin jälkeen suuntasimme kohti DDR-museota. Matkalla näimme myös kuuluisan Urania-maailmankellon. DDR-museo sijaitsi Spree-joen varrella, osittain maan alla. Siellä oli myös monia muita opetusryhmiä, mutta pääsimme kuitenkin näkemään ja kokeilemaan paljon kaikkea. DDR-museossa tutustuimme entisen sosialistisen maan arkielämään interaktiivisesti.ddr.jpgddr2.jpg

ddr4.jpgDDR-museon jälkeen menimme yhdessä syömään ja teimme pienen ostoskierroksen. Kierroksen jälkeen suuntasimme Unter den Lindeniä pitkin kohti Brandenburgin porttia. Portin läheisyydessä oli mielenosoitus Iranin puolesta, jota jäimme hetkeksi kuuntelemaan. Portilta jatkoimme matkaa kohti Berliinin valtiopäivätaloa. Valtiopäivätaloon oli todella pitkä jono, joten katselimme taloa vain ulkopuolelta. Sen jälkeen kävelimme vielä holokaustimuistomerkille ja pohdimme sen merkitystä nykypäivänä.

Lauantai 22.4.2017

Aamulla suuntasimme metrolla kohti Itä-Berliiniä ja East Side Gallerya. Kävelimme maalattua Berliinin muuria pitkin ja opettajamme kertoi muurin historiasta. Sen jälkeen hajaannuimme eri paikkoihin. Osa suuntasi Berliinin eläintarhaan, osa hotellille ja osa ostoksille. Jokainen sai suunnistaa itse käyttäen paikallista metrokarttaa.

Illalla menimme yhdessä syömään viimeisen illan kunniaksi.

Sunnuntai 23.4.2017
Aamulla heräsimme yhdeksän aikoihin ja lähdimme hakemaan aamupalaa läheisestä kahvilasta. Aamupalaksi mukaan tarttui täytetyt sämpylät, jotka söimme hotellin aulassa, ja odotimme  kunnes kaikki saapuivat paikalle ja kotimatka alkoi ensin metrolla, sitten bussilla ja lopulta lentokoneella kohti Helsinkiä.