Intti tutuksi -kurssilaiset tutustumassa Niinisalon varuskuntaan

Kurssi alkoi perjantai-iltana Niinisalon Upseerikerholla. Upseerikerholla meille pidettiin MPK:n luento, joka oli kattava ja mielenkiintoinen. Upseerikerholta lähdimme bussilla kohti yöpaikkaamme, joka sijaitsi Puolustusvoimien alueella metsässä.
Majoituksessa saimme iltapalan, jonka jälkeen lähdimme hakemaan varusteita. Meille jaettiin paljon varusteita, omia vaatteita tai tavaroita ei olisi välttämättä tarvinnut lainkaan. Kun tulimme takaisin majoitukseen, ei meillä ollut enää paljoa aikaa, kun piti ruveta nukkumaan.

Aamulla herätys oli 6.30. Nopea aamupala, tavarat kasaan. Pakkasimme pienempään reppuun lauantain sekä sunnuntain tavarat. Puimme ensimmäistä kertaa päälle armeijan vaatteet ja siirryimme ulos seuraamaan, miten hätämajoitus tehdään. Sen jälkeen lähdimme taas bussilla matkaan. Menimme harjoittelemaan alkusammutusta, jossa jokainen sai vuorollaan käyttää käsisammutinta, sammutuspeitettä, sekä sammuttaa palavan ihmisen. Hytisimme kylmässä muutaman tunnin ja söimme myös lounaan pihalla. Sieltä siirryimme metsään pystyttämään seuraavan yön majoituksen, pj-teltan. Teltan pystyttämisen jälkeen pääsimme sisälle opettelemaan ensiaputaitoja. Kertasimme ja harjoittelimme paine- sekä kiristyssiteen laittamista sekä avaruuspeitteen pukemista kylmettyneelle ihmiselle. Sen jälkeen taas söimme ja palasimme metsään.

Teltan luona meillä oli vapaata olemista ja rupesimme pikkuhiljaa lämmittämään kamiinaa. Meille pidettiin myös pieni info kipinämikko- sekä aluevartiointivuoroista. Meitä oli kurssilla yhteensä 25 ja kokosimme kolme pj- telttaa. Pääsimme nukkumaan jo 22.00 maissa, mutta jokaisen täytyi yöllä herätä vuorollaan lämmittämään kamiinaa, hakemaan puita sekä valvomaan teltta-aluetta. Aluevartiointivuorossa saimme käyttää valonvahvistinta. Meillä oli käytössä myös tunnussana, jolla piti tarkistaa leirin lähettyvillä kulkevat ihmiset. Yö oli todella kylmä ja pakkasta oli parhaimmillaan -14.

Sunnuntaiaamuna heräsimme seitsemältä, söimme aamupalan ja purimme teltan. Aamulla odottelimme, että ohjelma alkaisi. Metsästä lähdimme hakemaan osan tavaroista ensimmäisestä majoituksesta. Sieltä lähdimme ajelulle puolustusvoimien alueelle, jossa alue esiteltiin meille. Veimme telttamme kuivumaan halliin ja sitten koulutusviikonloppu päättyi upseerikerholle ja ihmiset lähtivät koteihinsa.

Viikonloppu oli kylmä, monipuolinen, antoisa sekä hauska. Kouluttajat ja kaikki kurssikaverit olivat todella mukavia ja koko viikonlopun aikana oli hauska ja rento meininki. Tutustuimme toisiimme ja opimme pärjäämään yhdessä. Pieniä vastoinkäymisiäkin kävi, mutta kaikesta selvisimme huumorilla ja rennolla meiningillä. Suosittelen kurssia kaikille, jotka ovat vähänkin miettineet armeijaan menoa.