Saksan oppilasvaihto

Saksan oppilasvaihto 9.4.-14.4.2018

Maanantai 9.4.
Lähdimme aikaisin aamulla hakemaan saksalaisia vieraitamme Helsingistä. Helsingissä
pääsimme oppaan johdolla tutustumaan Helsingin tärkeimpiin turistikohteisiin ja näkemään
Helsingin eri kaupunginosia. Vaikka moni meistä suomalaisista oli käynyt Helsingissä
aiemminkin, opimme kaikki paljon uutta kaupungin historiasta ja ympäristöstä. Kierroksen
jälkeen meillä oli pari tuntia vapaa-aikaa, jolloin pääsimme tutustumaan Helsingin keskustaan
vapaasti. Tämän jälkeen suuntasimme kohti Vantaata ja tiedekeskus Heurekaa. Siellä
pääsimme tutustumaan monipuolisesti tieteeseen ja teknologiaan. Heurekassa käynnin jälkeen
lähdimme kotimatkalle ja saksalaiset vieraamme pääsivät tutustumaan paremmin pareihinsa,
isäntäperheisiinsä ja suomalaiseen elämänmenoon.

Tiistai 10.4.
Tiistaina vieraamme pääsivät tutustumaan kouluumme. Koulupäivän aikana esittelimme
vieraillemme koulua ja teimme esimerkiksi vertailua Suomen ja Saksan kulttuurista ja
luonnosta.
Opimme paljon uutta Saksan kulttuurista ja saksalaiset kertoivat oppineensa paljon Suomesta
ja Suomen koulujärjestelmästä.
Koulun jälkeen menimme hohtokeilaamaan Kuntoutuskeskus Kankaanpäähän. Se oli uusi
kokemus monelle saksalaiselle ja suomalaiselle. Kaikilla oli hauskaa ja leikkimielinen kilpailu
piti pelin mielenkiintoisena.

Keskiviikko 11.4.
Teimme retken Lauhanvuoren kansallispuistoon, jossa rehtorimme Jukka-Tapio Laine toimi
oppaanamme. Pääsimme kokeilemaan lumikenkäilyä, mikä oli lähes kaikille uusi kokemus. Sää oli
mitä parhain, ja saimme nauttia auringonpaisteesta koko viikon. Saksalaiset pääsivät
tutustumaan Suomen kauniiseen luontoon. Taukopaikalla nautimme maittavan lounaan ja
ihailimme maisemia. Illalla pelasimme paintballia Taulunojan montulla, jossa oli hieno
paintballille tarkoitettu pelialue. Illan viiletessä oli hauskaa pelata ja syödä eväitä. Pelien
jälkeen menimme kotiin ja moni meni saunomaan, sillä pelin lomassa ehti tulla vähän kylmäkin.

Torstai 12.4.
Torstaina olimme taas koulussa ja saksalaiset oppilaat osallistuivat oppitunneillemme ja
pääsivät seuraamaan suomalaista koulupäivää ja opetusta. Saksalaiset huomasivat monta
eroavaisuutta suomalaisen ja saksalaisen koulujärjestelmän välillä. Koulun jälkeen oli
vapaa-aikaa, ja isäntäperheet saivat järjestää ohjelmaa omilla tahoillaan. Osa vei parinsa
 esimerkiksi Kankaanpään Musiikkiopiston konserttiin, osa järjesti jotain muuta tekemistä.

Perjantai 13.4.
Perjantaina suuntasimme Kuninkaanlähteelle hiihtämään. Vietimme mukavan aamupäivän
hiihtämässä, minkä jälkeen menimme lukiolle syömään. Sitten olikin aika suunnata
Hakoniemen leirikeskukseen, jossa järjestimme jäähyväisjuhlan saksalaisille oppilaille. Ilta
sujui todella mukavasti saunomisen, avantouinnin, jutustelun, makkaran- ja letunpaiston
lomassa. Ilmassa oli jo hieman haikeutta, sillä lauantaina vieraidemme piti jo lähteä takaisin
kotiin.

Lauantai 14.4.
Viikko tuntui kuluneen todella nopeasti ja ennen kuin huomasimmekaan, oli jo aika viedä
vieraamme Parkanon rautatieasemalle. Pääsimme tutustumaan moneen uuteen ihmiseen ja
viikko sujui todella hyvin. Takana on unohtumaton viikko, ja nyt odotamme jo syksyä, jolloin on
meidän vuoromme päästä tutustumaan Saksaan Baijerin osavaltion sydämeen. Emme malta
odottaa mitä reissu tuo tullessaan!