Projektiviikko 10.-16.4.2018

Projektiviikosta vaihtelua opiskeluun

Kankaanpään Yhteislyseossa vietetään huhtikuun ensimmäisellä viikolla projektiviikkoa. Viikko on 
osa uutta opetussuunnitelmaa, joka velvoittaa koulut ottamaan opetuksessa huomioon monialaiset
oppimiskokonaisuudet. Koulut saavat itse päättää toteuttamistavan, ja Kankaanpään Yhteislyseo on 
ottanut käyttöön projektiviikon, josta saa yhden valtakunnallisen kurssin. Tämän vuoden projektiviikko
toteutetaan samalla kaavalla kuin viime vuonna, sillä eri ikäryhmille on oma teemansa: 
ykkösluokkalaiset puuhastelevat robotiikan parissa ja kakkoset valmistelevat Geopark -esittelyvideoita.
    Lyseon lehtori Henri Saarivirta on miettinyt teemaviikon aiheita perusteellisesti. ‘’Yhteislyseo lähti
 mukaan Geopark -hankkeeseen. Videoiden tekeminen parantaa tiimityöskentelyä ja siinä yhdistyvät 
kotiseutu-, ympäristö- ja mediakasvatus sekä tekninen oppiminen’’, Saarivirta kertoo.
    Kankaanpään Yhteislyseon opinto-ohjaaja Pekka Simberg kuvailee projektiviikon tuovan loistavaa
vaihtelua normaaliin lukion päivärytmiin ja lukujärjestykseen. ‘’Uusiin asioihin suhtaudutaan ensin
aina hieman epäluuloisesti. Aluksi ihmetellään, miksi tätä nyt tehdään näin, mutta jälkeenpäin 
huomataan, että se olikin mukavaa ja sitä oli kiva tehdä.’’
Yksi kakkosluokkalaisten geopark-kohteista Jämillä
Tämän vuoden projektiviikko oli Simbergin mukaan helposti toteutettavissa, sillä 
pohjarakenteet olivat tutut jo viime vuodesta, ja eri vuosiluokkien teemat suunniteltiin pitkälti 
samalla kaavalla, vain tutustumiskohteet ja toisen vuoden opiskelijoiden videoiden aiheet ovat 
hieman erilaiset. ‘’Opiskelijoiden antama palaute projektiviikosta on ollut ainoastaan 
positiivista, ainakin mitä itse olen kuullut’’, Simberg lisää.
   
    

Viikko alkoi Jaakko Salmijärven luennolla. Seuraavassa selonteko hänen esiintymisestään.


Valot, kamera, käy

Kankaanpään Yhteislyseossa saatiin oppia yhtä sun toista videoiden ja lyhytelokuvien teosta, kun 
lukion entinen opiskelija, elokuvaleikkauksen lehtori Jaakko Salmijärvi Tampereen 
ammattikorkeakoulusta, saapui kertomaan vinkkejä kuvaamiseen toisen vuoden opiskelijoille. Luento 
liittyi lukion projektiviikon kakkosluokkalaisten aiheeseen, Geopark -videotempaukseen.
    Salmijärven innostus elokuva-alaan syttyi 90-luvulla, kun hän lapsena isänsä vanhalla 
videokameralla kuvasi lyhyitä, yksinkertaisia pätkiä omaksi ilokseen. ‘’Elokuvat näyttävät televisiossa 
aivan erilaisilta kuin itse kameralla kuvattuna, ja minua kiinnosti tietää, mistä se johtuu. Nykyään asia 
on helppo selvittää, kun teknologia on kehittynyt, mutta se ei ollut niin yksinkertaista silloin 
lapsuudessa’’, Salmijärvi naurahtaa.

    Työn vaihtelevuus on merkittävä tekijä, joka motivoi Salmijärveä. ‘’Yksikään päivä ei ole 
samanlainen ja vaikka tehdään samaa juttua, sen osat ovat erilaisia. Esimerkiksi Kymppitonni on aina 
visuaalisesti samanlainen, mutta ihmiset, päivä ja sisältö muuttuvat’’, hän lisää.
    Elokuva-alalle on kysyntää, ja Kankaanpään lukiossakin opiskelee nuoria, jotka ovat kiinnostuneita 
alasta. Salmijärven mukaan tarinoiden kulun ja draamaopin seuraaminen sekä lukeminen ovat asioita, 
joiden avulla voi kehittää itseään ja taitojaan alaan liittyen. ‘’Kaikilla on nykyään kännykät, joilla saa 
kuvattua ihan hyvää materiaalia, jonka voi lähettää televisioon laadun kärsimättä juuri lainkaan’’, hän 
kertoo. ‘’Runsaasti lyhyitä pätkiä kuvaamalla ja kuvakokoa vaihtelemalla saa hyvää harjoitusta. Jos 
joku videokokonaisuus ei toimi, pitää vain miettiä sopiva ratkaisu ja pohtia, mitä tehdään uusiksi ja 
miten.’’

Monikielinen palvelurobotti hymyilyttää

Maanantaina kaksi linja-autollista Kankaanpään Yhteislyseon ensimmäisen vuoden opiskelijoita 
suuntasi kohti Poria Satakunnan ammattikorkeakouluun tutustumaan erityisesti robotiikkaan ja
automaatioon.    Päivän alussa ryhmä kuunteli lyhyen esittelyn koulun laajoista 
opiskelumahdollisuuksista opinto-ohjaaja Tarja Elfvengrenin johdolla. Insinöörin ammatista kertoi 
tarkemmin alan opettaja Petteri Pulkkinen, jonka mukaan insinöörin työnkuva on muuttuva ja tarjoaa 
runsaasti työllistymismahdollisuuksia. ‘’Insinööriala ei ole pelkkää äijämeininkiä, vaan alalle tarvitaan 
paljon ideoijia ja kehittäjiä. Naispuolisia insinöörejä tarvitaan, ja naiset ovatkin yleensä miehiä 
idearikkaampia’’, Pulkkinen lisää.
    Alun esittelyn jälkeen opiskelijat jaettiin kahteen ryhmään ja he lähtivät koulun vahtimestareiden 
johdolla kiertämään kampusta ja tutustumaan tiloihin. Opiskelijat pääsivät ihmettelemään muun 
muassa leikkaussalia, jossa on mahdollista suorittaa opintojen kannalta hyödyllisiä leikkauksia 
mallinuken avulla. Lisäksi käytiin katsomassa monitoimiliikuntasalia, koulun kirjastoa sekä muita 
tiloja.
    Päivän lopuksi päästiin tutustumaan tarkemmin robotiikkaan ja sen tarjoamiin monipuolisiin 
mahdollisuuksiin. Opiskelijoille esiteltiin erilaisia työelämää helpottavia robotteja, kuten sympaattinen
Pepper-robotti, joka on asiakaspalvelutilanteisiin ohjelmoitu humanoidirobotti. Se puhuu suomen 
lisäksi englantia, ranskaa, saksaa ja espanjaa, joten asiointi onnistuu hyvin myös vieraalla kielellä. 
Pepper on mainio esimerkki tulevaisuuden asiakaspalvelusta: teknologian kehittyessä se voi olla 
suureksi avuksi vaikeissakin tilanteissa. Robotti on kuitenkin vielä toistaiseksi melko alkeellinen, ja se 
sopiikin parhaiten ohjeistukseen ja avustamiseen.
    Opiskelijat saivat myös oppia 3D-tulostuksesta ja siitä, miten sitä sovelletaan työelämässä. 
Tulostamalla kolmiulotteisia kappaleita vaikkapa kipsistä, muovista tai metallista voidaan valmistaa 
esimerkiksi erilaisten laitteiden varaosia.
    Matka oli lukion projektiviikon huipentuma, ja ykkösluokkalaiset saivat tutustua viikon aikana 
tarkemmin robotiikan eri osa-alueisiin. Kokonaisuudessaan viikko oli monipuolinen ja antoi hyvää 
vaihtelua opiskelulle.
Tekstit: Paula Kiuru 2B 
Kuvat: Venla Virtanen 2A

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Itsenäisyyspäiväjuhla ja lukion 90-vuotisjuhlat 5.12.18

Lentopallokarnevaalit 21.12.2018